| Forfatter |
Besked |
rasmus1231 |
|
Emne:: hjælp til at lave min engelske langbue
Skrevet: den 26. Jul 2010 - 16:29
|
|
Indmeld: Søndag 14 April 2002
Geografisk sted: rasmus
|
|
hey.
jeg har et par taks stammer der er perfekte til at lave langbuer med. jeg kan ikke finde nogen kurser. hvornår og hvor starter de. bor selv pt i esbjerg |
|
|
| |
|
|
|
 |
KennethP |
|
Skrevet: den 26. Jul 2010 - 18:58
|
|
Indmeld: Søndag 09 August 2009
Geografisk sted: Hundested
|
|
Hej Rasmus,
Jeg er usikker med hensyn til Kurser, men der er nogle bøger og steder på Internettet, hvor du kan finde rigtig meget god information omkring buebygning - det var sådan jeg startede ...
Først og fremmest - dette sted: www.bueogpil.dk Der er vi rigtig mange, der gerne vil prøve at hjælpe dig med de problemer og udfordringer du støder ind i!
Dernæst http://leatherwall.bowsite.com/TF/lw/THREADSX2.CFM og www.tradgang.com (Scroll ned under reklamerne, og vælg forum'et Bowyers Bench - mange gode Buildalongs osv. osv.
Et andet sted er www.poorfolkbows.com (Sam Harper laver nogle rigtig gode Buildalongs, men det er mere Boardbows han bygger - men du kan nok stadig få rigtig god inspiration der!)
Tilsidst bøgerne Bowyers Bible I, II, III, IV hvor der er rigtig mange gode artikler omkring bygning af buer m.v. (Jeg mener, at Taks skal tilsvarende behandles som det engelske Yew, når du læser artikler osv - men måske nogle kan konfirmere den?)
Ellers vil jeg bare sige God fornøjelse, og velkommen til! ...
Mange hilsener
Kenneth |
|
|
| |
|
|
|
 |
Holten101 |
|
Skrevet: den 27. Jul 2010 - 16:20
|
|
Indmeld: Mandag 02 Februar 2009
|
|
Hej Rasmus
Tillykke med erhvervelsen af gode taksstammer (ja Yew = Taks). Mit første råd er at hvis du er i tvivl om hvordan man laver en ELB så øv dig for guds skyld på nogle mere tilgængeligt træsorter...med mindre du har taks nok til at øve dig på (og det har kun de færreste buemagere).
Du kan få basal info om tilvirkning af en langbue i Sigurd E. Hansens bog om buer af træ (findes på biblioteket).
Og glem ikke at taks også er ideelt til fladbuer, korte recurvebuer og sene forstærkede buer;-)
Cheers |
|
|
| |
|
|
|
 |
LarsW |
|
Emne::
Skrevet: den 27. Jul 2010 - 16:34
|
|
Indmeld: Tirsdag 07 August 2007
|
|
Du vil også kunne finde nyttig information i flg. artikel, som vores tidligere oldermand har forfattet:
Byg din egen askebue
/Lars |
|
|
| |
|
|
|
 |
Fisker |
|
Emne::
Skrevet: den 29. Jul 2010 - 19:33
|
|
Indmeld: Lørdag 30 December 2006
Geografisk sted: Rynkeby, Fyn
|
|
Jeg kan da lige lave lidt reklame for vores kurser. de er ikke specielt rettet mod taks buer, men vi her nogle stykker i lauget der har bygget mange helvedsbuer og også et par der har bygget mange taksbuer.
Her er et link til vores side, jeg ved ikke lige hvornår vores næste kursus afholdes men kontakt evt. vores oldermand: http://www.buemagerlauget.dk/ Tlf. til vores oldermand Kåre: 6597 3118 / 2483 2548
Nu ved jeg naturligvis ikke hvordan dit taks ser ud, men det meste danske taks er bedst til fladbuer og kan kun lige gå til eng. langbuer. så du skal nok indstille dig på at det bliver til fladbuer (evt. med sene forstærkninger). dette er dog efter min mening langt fra noget at være ked af. |
_________________ "Always carry a flagon of whiskey in case of snakebite and furthermore always carry a small snake." - W.C. Fields
|
| |
|
|
|
 |
|
|