Logo

Avanceret søgning
  Bue og pil - Traditionel Bueskydning og Jagt med Bue - Hej gæst | [ Registrering | Log ind ]  
Sektioner

Tradbow.com
Two Tap Tips

Jun/Jul 2014

Larry Fischer vs. The Bastard

Rubber O-Rings

Possibles

Afstemning

Hvor mange pund er din langbue/recurve typisk på?

[ Resultater | Afstemninger ]

Stemmer: 2633
Kommentarer: 0

Hvem er online
Der er 0 registrerede brugere online.

Du er ukendt bruger. Du kan registrere dig som bruger ved at klikke her

Artikler

Skriv nyt emne   Besvar indlægget
Vis forrige Emne Udskriftvenlig version Login, for at vise private beskeder Vis næste Emne
Forfatter Besked
felixbur
Emne:: Pileskafter...???  IndlægSkrevet: den 29. Mar 2006 - 15:24

Indmeld: Onsdag 29 Marts 2006

Hej allesammen.......

Jeg har lige et spørgsmål vedrørende pileskafter.
Jeg er startet med at skyde for alvor, for ca. 2-3 år siden og er blevet ganske grebet af denne hobby. Da jeg begyndte lavede jeg mine pileskafter ca. 80-85 cm, da jeg fandt det mest naturligt. Jeg har dog senere hen læst (mange mange steder), at pileskafterne skal have samme længde som ens træklængde Question .
Efter at have læst dette har jeg selvfølgelig prøvet, men hver gang er jeg vendt tilbage til mine lange pile. Jeg ser de ca. 12 ekstra cm. som en forlængelse af sigtet der gør det nemmre at ramme specielt sideværs. Jeg kan ærligt talt ikke se hvorfor pilene fortrækkes så korte. Er der nogle konkrete fordele i det???. med de erfaringer jeg har nu, kan jeg faktisk kun anbefale de længere skafter Rolling Eyes

På forhånd tak..... Very Happy

Vis brugerens profil Send privat besked  
Besvar, med citat Tilbage til toppen
OleS-J
Emne::   IndlægSkrevet: den 30. Mar 2006 - 18:41

Indmeld: Søndag 19 Maj 2002
Geografisk sted: Sønderborg
Hej Felix(?)

Det er et spørgsmål om vægt først og fremmest. Jo længere pile, des større masse skal sendes afsted og deraf følger, at buen ikke skyder så langt. Længden kan også have indflydelse på pilens spine og dermed hvorledes den tér sig efter du har sluppet den. Prøv engang at skyde en pil på 150 cm afsted og se, hvordan den opfører sig. På kort hold er der ikke de større problemer, men skal du skyde over 30 m får du sikkert nogle.
Pilens længde er forøvrigt ret nem at udregne for den enkelte. Stræk begge dine hænder ud foran dig, saml hænderne, så fingrene er strakte. Afstanden fra brystbenet ud til langefingerspids er den længde, du normalt skal bruge, hvis du bruger en skydeteknik med ankerpunkt omkring munden/hagen, hvad de fleste herhjemme gør.
Go' fornøjelse
Ole

JonJagd
Emne::   IndlægSkrevet: den 30. Mar 2006 - 19:37

Indmeld: Torsdag 15 November 2001

Jeg mener at Maurice Thompson i sin klassiske bog "The withchery of Archery" fortæller at længere pile er en hjælp til at sigte og skyde præcist. De bruger dem på et tidspunkt efter fugle i flugten. Så du er ikke den eneste der har haft den oplevelse. Det kunne egentlig være interessant at se hvad der ville ske hvis man prøvede det af med nogle aluminiumspile. Der ville man sagtens kunne finde nogle hvor man ikke ville få de store problemer med for lille spine og for stor vægt.

Eventuelle problemer med lange pile kan nok kun opstå i forbindelse med pilenes flugt som Ole nævner. Men jeg synes, at hvis du skyder på de normale jagtafstande, så kan du jo bare fortsætte med det så længe som du synes det fungerer. Så længe du praktiserer en skydning, hvor du ikke oplever de praktiske problemer som dem Ole nævner, er du jo ikke tvunget til at gå ned i længde. Det kan være det viser sig nødvendigt hvis du begynder at gå til konkurrencer, men så kan man jo eksperimentere med lidt kortere pile til den tid og se om det bliver bedre.

Jon Jagd

Vis brugerens profil Send privat besked Besøg brugerens webside  
felixbur
Emne::   IndlægSkrevet: den 31. Mar 2006 - 14:19

Indmeld: Onsdag 29 Marts 2006

Tak for jeres henvendelser. Jeg må nok hellere prøve at fprkorte pilene igen, da det kan være det bare er et spørgsmål om tilvændelse. Jon Jagd nævner noget om at forkorte pilene i konkurencesammenhæng. Er der specielle krav til pilenes længder der Question . Jeg går nemlig og spekulerer på at tage til Lejrejagten Smile .

Forresten hedder jeg ikke felixbur Laughing men Simon(en mindre misforståelse mellem mig og computeren Rolling Eyes).

Mvh. Simon

JonJagd
Emne::   IndlægSkrevet: den 31. Mar 2006 - 17:43

Jeg kender ikke til at der er nogle grænser for den maksimale længde af pilene til konkurrencer, og jeg kan ikke forestille mig at 80 - 85 ville være for meget. Selvfølgelig kan du eksperimentere med at forkorte pilene, men hvis du synes det fungerer dårligere og du ikke umiddelbart kan se nogle presserende årsager til at gøre dem kortere, så synes jeg du skal skyde videre med de lange.

Hvis jeg var dig skulle der en del til for at skifte til kortere pile. Hvis du f.eks. kunne se, at at der var problemer med pileflugten, så kunne man begynde at overveje at eksperimentere med kortere pile for at forbedre pileflugten. Og hvis du føler, at du sigter og skyder mærkbart bedre med lange pile så ville jeg mene at der skulle rimelig dårlig pileflugt til at for at lave ændringer.

Målet er vel at skyde præcist, og for at opnå det, er der i dit tilfælde to ting sat op imod hinanden:
1. Hvad hjælper dig bedst i at sigte?
2. Hvad giver den bedste pileflugt?

Hvis du sigter bedst med lange pile og pileflugten er god, så har du vel en optimal kombination og der er ingen grund til at lave ændringer. Hvis du sigter godt men har problemer med pileflugten og præcisionen derved bliver dårligere, så kunne man overveje at korte pilene af og se om det blev bedre. Det var bare min mening om den sag.

Jeg kender i øvrigt andre, der har skudt med pile i nærheden af de 80 cm. uden problemer.

Jon Jagd

jesperdyhr
Emne::   IndlægSkrevet: den 03. Okt 2006 - 19:11

Indmeld: Søndag 15 Maj 2005

Hej Felix

Der er jo en lille videskab gemt bag forholdet mellem længden på pilen og piles spine. Spidsens vægt er også en stor spiller i dette regnestykke. Hvis du tager et par pileskafter med spine 40 til en bue på omkring 35 pund passer tingene sammen hvis du har 28" pile og en spids på 125 grs. Men hvis du sætter spidsens vægt ned til 70 grs vil pilen opføre sig som et skaft på 45-46 spine. Det giver en stivere pil, der er mere tilbøjelig til at skyde til ventre (Hvis du er højrehåndet skytte)

Kontakt mig hvis du vil have en sludder om pileskafter og spine

http://www.langbue.dk
mail@langbue.dk

Hilsen
Jesper Dyhr

OleS-J
Emne::   IndlægSkrevet: den 04. Okt 2006 - 14:18

Hej Jesper.
Den med at spidsens vægt skulle have indflydelse på pilens spine må du lige uddybe engang. Nu har jeg ledt rundt i mit bibliotek og har intet sted kunnet finde henvisninger til den teori. Tværtimod skriver Jay Massey at han først måler pilskafternes spine, derefter vejer han dem for derved at kunne afgøre, hvilke jagtspidser der skal på hvilke skafter. Han lavede selv sine spidser og de varierede en del i vægt, så for at pilene til sidst kunne matche i vægt (de matchede allerede i spine) satte han forskellige spidser med forskellig vægt på pilene. Og Jay var om nogen en erfaren bue- og pilemager samt jæger. Nu er jeg selv "træmand" og har arbejdet med træ i mange år, samt lavet ret mange pile selv og medmindre du sætter en aldeles for tung spids på pilen, kan jeg ikke se, hvordan det skulle kunne få indflydelse på, hvor stiv pilen er. Jeg kan nok regne ud, du sigter til pilens opførelse i det vi kalder "The Archers Paradox", men igen, det ville kræve en særdeles meget for tung spids, hvis det skulle kunne få indflydelse på pilens flugt. Men jeg er da spændt på at høre nærmere. Selv efter 50.000 år kan der vel opdages nyt i vores fag.
Go' fornøjelse
Ole

JonJagd
Emne::   IndlægSkrevet: den 04. Okt 2006 - 14:42

Hej Ole

Jeg har hørt om fænomenet i mange sammenhænge og det er vist det man kalder dynamisk spine. Selve skaftet bliver selvfølgelig ikke stivere af det, men den vil virke stivere i buen hvis spidsen er lettere. Den tungere spids gør, at pilen virker blødere når den får et tryk bagfra og bliver skubbet frem af strengen, og det synes jeg egentlig også godt at man kan se for sig.
Det vil være det samme hvis man sammenligner et taperet skaft med et ikke taperet skaft af samme spine. Hvis spidsen er tykkere end nocken og dermed tungere, så vil den dynamiske spine være lavere end på et tilsvarende parallel-skaft. I spinemåleren er de altså ens men de vil opføre sig forskelligt i buen. For nogen vil det måske være en minimal forskel i praksis, men teorien er udbredt.

Henkel skrev også om det i forbindelse med tuning af kulfiberskafter her på forummet. Jeg vil næsten tro at Asbell også har skrevet lidt om det i sine bøger om instinktiv skydning.

Jon Jagd

Sidst rette af JonJagd den den 08. Okt 2006 - 17:59, rette i alt 2 gange

nilstor
Emne::   IndlægSkrevet: den 04. Okt 2006 - 18:26

Indmeld: Onsdag 01 Marts 2006

Dette er, som JonJagd er inne på, et fenomen som kalles dynamisk spine - eller stivhet - og som er vel så viktig for pilens flukt som dens statiske spine. Pilens vekt - eller masse - spiller en stor rolle her, derfor er det ikke likegyldig hvilke spisser man setter på pilskaftet.

Hvis vi går tilbake til gamle Isaac Newton, så fant han ut, bortsett fra at det gjør vondt å få et eple i hodet, at et legeme som er i ro, gjerne vil fortsette å være det. I bueskyting innebærer dette at når strengen slippes, vil pilen vegre seg mot å bli flyttet på, og den protesterer ved å bøye seg. Hvor mye den bøyer seg, avhenger av aksellerasjonen og pilens masse. Dette er - i tillegg til at kraften fra strengen ikke går rett gjennom pilen, men treffer den litt fra siden - årsaken til "The Archer's Paradox".

Kort oppsummering: Tung pil og høy aksellerasjon gir mye "pilbøy", lett pil og liten aksellerasjon gir lite "pilbøy". I praksis betyr dette at to piler med samme lengde, diameter, og utstyr forøvrig, etc, men med forskjellig masse, vil oppføre seg forskjellig om de skytes med samme bue. Pilen med mest masse vil treffe ned og til høyre, mens den med minst masse treffer opp og til venstre.

Summen av dette blir altså at dersom du vil sette en tung jaktspiss på pilen, må du bruke et skaft med høyere statisk spine enn når du bruker lette skivespisser.

OleS-J
Emne::   IndlægSkrevet: den 04. Okt 2006 - 18:39

Hej Jon og i andre.
Nu har jeg lige genopfrisket min børnelærdom og læst lidt Newton (ham med tyngdekraften og bevægelseslæren). Og ja, ud fra hans teorier har I for så vidt ret, under forudsætning at vi brugte pilespidser på 100-200 gram og derover eller noget i den retning. Set lidt forenklet siger Newton at et objekt, der bliver bevæget, vil gøre modstand, og i vores tilfælde er det spidsen, der vil gøre modstand overfor den bevægelse, der bliver den påført af pileskaftet via strengen og det skulle så i teorien afstedkomme, at skaftet vil bøje sig mere under påvirkning af spidsens modstand, når spidsen er tungere, og dermed vil skaftet også opføre sig som var det blødere. Problemet er bare, set med mine øjne, at spids og skaft er en integreret enhed, der begge samtidig bliver påvirket af strengens fremadrettede bevægelse. Men jeg er også kun en amatør udi i fysikkens love. Måske er der nogen, der ud fra denne teori kan forklare det bedre end jeg.
Go'fornøjelse
Ole

nilstor
Emne::   IndlægSkrevet: den 04. Okt 2006 - 23:49

Indmeld: Onsdag 01 Marts 2006

Spiss, skaft, fjær og nock må, som du selv sier, betraktes som en enhet, det er pilens samlede masse som er av betydning. Jay Massey målte altså først skaftenes statiske spine, deretter veide han skaftene for å kunne avgjøre vekten på spissen. Jeg går ut fra som helt sikkert at han da satte de letteste spissene på de tyngste skaftene, og omvendt. Dermed ville han få et antall piler med samme statiske spine, og tilnærmet lik samme masse, og følgelig tilnærmet samme dynamiske spine.

Det er ellers ikke bare spissen som vil gjøre motstand mot bevegelsen, skaftet har også masse som må tas med i betraktningen. På en vanlig skivepil har faktisk skaftet mer masse enn spissen, og har følgelig større betydning for hvordan pilen oppfører seg. Og selv om vi hadde kunnet tenke oss et skaft uten masse, ville skaftet likevel bøyd seg, fordi spiss og skaft ville vært en enhet med en samlet masse lik spissens.

I de hastigheter vi opererer med i bueskyting (150-200 km/t) gjelder Newtons lover uten reservasjoner, uansett spissens vekt. Dessuten, aksellerasjonen spiller en vesentlig rolle mht. å finne pilens rette spine. Jo hurtigere buen greier å aksellerere pilen, jo mer vil pilen motsette seg tilstandsforandringen, og jo mer vil den bøye seg. Kort sagt, en kjappere bue må ha stivere piler. Og aksellerasjonen er ganske heftig: Pilen går fra 0 til 150 km/t eller mer på bare en drøy halvmeter!

Men alt dette kan du jo oppleve i praksis, bytt til lettere eller tyngre spisser, skyt, og se hvordan treffpunktet forandrer seg!

jesperdyhr
Emne::   IndlægSkrevet: den 07. Okt 2006 - 16:26

Indmeld: Søndag 15 Maj 2005

Hej med jer

Det er nok muligt at man kan regne sig frem til at spidserne skal veje 200 gram før der er nogen teoretisk virkning, men jeg har "reddet" mange pile fra at flyve ordentligt ved at ændre spidsens vægt fra 125 grs til f.eks. 70 grs
Om nogen kan relatere dette til teorier ved jeg ikke, men min praktiske erfaring siger noget andet. Og Jon har jo også ret i sin udtalelse om tønde- og kileformede skafter. Det virker faktisk også som han siger.

Venlig hilsen
http://www.langbue.dk
Jesper Dyhr

switchback
Emne:: Tungere spidser => lavere spine eller....  IndlægSkrevet: den 27. Jan 2009 - 10:12

Indmeld: Søndag 16 November 2008
Geografisk sted: Himmerland
Jeg overvejer at sætte nye spidser på i 150 grain. Dette for at prøve deres indflydelse på pilen.

Er lige startet og anvender Legacy 2018 kortet til 30" og med en spids på 125 grain. Nu tænker jeg så, om de er blevet en anelse for korte, men da jeg kun har ganske lidt erfaring, så var tanken at anskaffe en håndfuld 150 grain og føle og høre reaktionen. Da det ikke er absolut nemt at træffe med langbuen, så er det sommetider svært at afgøre hvad der gør forskellen på de gode skud og de knap så gode.

Forsøger at skyde instinktivt. Buen er en Merlin 68" på 55#.

Men som jeg læser ovenstående, så er det ikke sikkert det vil gøre den store forskel at skifte spidser.

JonJagd
Emne:: Tungere spidser => lavere spine eller....  IndlægSkrevet: den 07. Feb 2009 - 14:16

Det du kan gøre er at skyde mod en skive på 10 meters afstand med skafter uden fjer og med forskellige spidsvægte. Når du finder de spidser der igen og igen resulterer i at pilen sidder helt lige i skiven (hverken skævt til højre eller venstre) har du fundet den optimale kombination af pilenes længde, stivhed og spidsvægt til din bue og skydestil. Så vil de også flyve helt lige med styrefjer på.

Jon Jagd

Natteravnen
Emne:: Tungere spidser => lavere spine eller....  IndlægSkrevet: den 07. Feb 2009 - 14:30

Indmeld: Søndag 04 Januar 2009
Geografisk sted: Nr. Snede
Har med stor interesse læst det sidste indlæg om det at pilen hælder til venstre eller højre, for det var netop det mine pile gjorde da jeg skulle afprøve min allerførste homemade bue. Havde på det tidspunk ingen faner til rådighed, så troede egentligt det var ferfor de kæntrede.
Hvad er så årsagen til venstre contra højre?.

Vis ikke emner ældre end:     
Gå til:  
Alle tider er GMT + 1 Time
Skriv nyt emne   Besvar indlægget
Vis forrige Emne Udskriftvenlig version Login, for at vise private beskeder Vis næste Emne
PNphpBB2 © 2003-2004 

Page created in 2.4934639930725 seconds.